Gå igenom besiktningsprotokollet, du hittar det på Mina sidor. Om det finns skador och brister på lägenheten eller inventarierna som inte finns upptagna i besiktningsprotokollet ska du anmäla detta till SGS Kundservice inom 10 dagar från att ditt avtal börjar gälla. Du riskerar annars att bli ansvarig för skador du inte orsakat. Sådan anmälan gör du via Felanmälan på ”mina sidor”.
I kolumnen Utlåtande finns det 6 st alternativ, vad betyder dessa?
Utan anmärkning.
Åtgärdas ej. Detta är en notering av mindre skönhetsfel och kommer inte att åtgärdas.
Åtgärdas av SGS. Felet/bristen kommer att åtgärdas av SGS personal efter det att den nya hyresgästen har flyttat in. Den avflyttande hyresgästen kommer inte att debiteras.
Hyresgästen har bedömts orsakat felet/bristen och kostnaden för att rätta till felet kommer att debiteras den avflyttande hyresgästen. Om du själv vill åtgärda bristerna och därmed undvika debiteringen så har du möjlighet att åtgärda dessa före avflyttningen. Meddela SGS i så fall.
Felet/bristen skall åtgärdas av hyresgästen före avflyttningen. Det finns annars risk att vi kommer att åtgärda felet och debitera dig vissa kostnader.
Åtgärdas av fastighetsägaren. Felet/bristen kommer att åtgärdas av fastighetsägaren efter det att den nya hyresgästen har flyttat in. Detta gäller där SGS hyr lägenheten av en annan ägare. Den avflyttande hyresgästen kommer inte att debiteras.