BESIKTNING

Din fastighetsansvarige har gjort en teknisk besiktning innan du flyttar in.

SGS utför en teknisk besiktning i alla bostäder innan inflytt. Under den tekniska besiktningen ser vi över skicket på bostaden och om den utflyttande hyresgästen alternativt SGS behöver åtgärda några eventuella skador. Gå igenom besiktningsprotokollet i samband med din inflytt, du hittar protokollet på Mina sidor under "mitt avtal".

 

Hur läser jag besiktningsprotokollet?

I kolumnen Utlåtande finns det 6 st alternativ, vad betyder dessa?

Godkänd

Utan anmärkning.

Godkänd med anmärkning

Detta är en notering av mindre skönhetsfel och kommer inte att åtgärdas.

Åtgärdas av SGS

Felet/bristen kommer att åtgärdas av SGS efter det att den nya hyresgästen har flyttat in. Din fastighetsansvarige kommer att kontakta dig för att boka en tid för åtgärd.

Åtgärdas av SGS och debiteras

Hyresgästen har bedömts orsakat felet/bristen och denna kommer åtgärdas av SGS efter att den nya hyresgästen flyttat in. Din fastighetsansvarige kommer att kontakta dig för att boka en tid för åtgärd.

Åtgärdas av HG eller debiteras

Felet/bristen skall åtgärdas av hyresgästen före avflyttning. Om felet/bristen inte är åtgärdad när du flyttar in behöver du anmäla detta via felanmälan på Mina sidor. Om du inte gör detta tar du över ansvaret för att åtgärda felet/bristen den dag du själv flyttar ifrån bostaden.

 

Åtgärdas av extern fastighetsägare

Åtgärdas av fastighetsägaren. Felet/bristen kommer att åtgärdas av fastighetsägaren efter det att den nya hyresgästen har flyttat in. Detta gäller där SGS hyr lägenheten av en annan ägare. Din fastighetsansvarige kommer att kontakta dig för att boka en tid för åtgärd.